در راستای افزایش رضایت مشتریان زیرمجموعه­ های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از طریق ارتباط با مشترکین نهایی، سامانه پاسخگویی 195 در آذر ماه سال 1392 به دستور مقام عالی وزارت راه­ اندازی گردید. کلیه مشترکین گرامی می­توانند با مراجعه به سایت www.195.irیا تماس با تلفن گویای 195 یا شماره پیامک 600195 و یا آدرس پست الکترونیک  195@ICT.GOV.IR ،درخواست ملاقات با مقام عالی وزارت، درخواست/شکایت، انتقاد، پیشنهاد یا تشکر خود را در خصوص خدمات ارائه شده­ زیرمجموعه­ های این وزارتخانه ( سازمان­ها و شرکت­های ذیربط ) که دارای مشترک و کاربر نهایی می­باشند ثبت نمایند.

  مراحل و فرایند ثبت و پیگیری درخواست در این سامانه به شرح ذیل می باشد:

  • ثبت درخواست در سایت و ارسال کد رهگیری بر روی تلفن همراه ثبت کننده درخواست.
  • ارجاع درخواست، بر اساس اطلاعات اولیه به مبداء رسیدگی کننده شامل: زیر مجموعه های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (مانند اپراتورها، شرکت های اینترنتی، دفاترپستی و ....)
  • ارجاع درخواست برای رسیدگی به واحد تخصصی/ بازرسی سازمان مربوطه در صورت عدم ارایه پاسخ نهایی بعد از گذشت 14 روز در سامانه یا درخواست تجدید نظر حداکثر ظرف مدت 3 روز پس از پاسخ نهایی.
  • ارجاع درخواست به بالاترین مقام سازمان تابعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در صورت ثبت تجدید نظر دوم یا عدم ارایه پاسخ نهایی پس از مدت مقرر.
  • رسیدگی نهایی و صدور رای توسط کمیته حل اختلاف در صورت درخواست تجدید نظر دوم.

*تارنمای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به آدرس www.ict.gov.ir و سامانه 195 به آدرس www.195.ir به صورت تمام وقت در دسترس می باشد.
* اطلاعات خصوصی تکمیل کنندگان فرم های الکترونیکی محرمانه تلقی شده، حفظ و صیانت خواهد شد.